Szakszolgálat

Egységes Pedagógiai Szakszolgálat

Intézményünk az alábbi feladatokat több éven keresztül látta el, azonban a törvényi változások miatt 2013. szeptemberétől nem folytathatja tovább a szakszolgálati feladatellátást.

Korai fejlesztés és gondozás

A közoktatásról szóló törvény alapján a fogyatékos gyermeket megilleti a jog, hogy különleges gondozás keretében állapotuknak megfelelő pedagógiai, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai ellátásban részesüljenek, attól a pillanattól kezdődően, ahogy fogyatékosságot megállapították. Korai fejlesztésen ma a 0-3 éves korú testi, érzékszervi, értelmi fogyatékossággal bíró gyermekek, tervszerűen felépített komplex fejlesztő programját értjük. Három éves kor után az a gyermek részesülhet korai fejlesztésben, aki állapota miatt nem tud részt venni az óvodai nevelésben.

A „Maci” Alapítványi Óvoda, Fejlesztő Iskola és Egységes Pedagógiai Szakszolgálat részt vállal a 0-3, ill. 3-5 éves gyermekek ambuláns formában történő korai fejlesztésének megszervezésében. A korai fejlesztés keretében végzett rehabilitációs foglalkozások tartalmát, heti időkeretét az illetékes szakértői bizottság szakértői véleménye határozza meg.
Korai fejlesztés keretében komplex gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai, tiflopedagógiai (látássérült), szurdopedagógiai (hallássérült), logopédiai fejlesztés, HRG terápia és lovasterápiás foglalkozások valósulhatnak meg.
Amennyiben a gyermek még nem rendelkezik szakértői véleménnyel, úgy az első találkozás, állapotfelmérés, szülői interjú alapján javaslatot teszünk a további intézkedésekre.
A korai fejlesztésben részt vevő gyermekek szülei számára munkacsoportot szervezünk, amely segíti a témával kapcsolatos legújabb eredmények megismerését.

Konduktív pedagógia

A konduktív pedagógia egy olyan mozgásfejlesztő módszer, amely a központi idegrendszer sérülése következtében mozgássérültekké vált gyermekek mozgásfejlesztését, komplex fejlesztését végzi. A konduktív terápia, mint pedagógia, nagy előnye és pozitívuma, hogy felismeri a minél korábbi életkorban megkezdett fejlesztés hatékonyságát, valamint azt, hogy a motoros diszfunkció nem izoláltan csak a mozgás sérülését jelenti, hanem ezzel párhuzamosan a gyermek érzékelése, észlelése, vizuomotoros koordinációja, beszéd és értelmi fejlődése is érintetté válhat.  Mindezen okoknál fogva a konduktív pedagógia a sérült (diszfunkciós) személyiséget komplex módon fejleszti.
A konduktív pedagógia igyekszik sok színes játékkal motiválni, aktivizálni a mozgássérült gyermekeket, s erre alapozva előcsalogatni mozdulatokat. A pedagógiai munka során fontosnak tartja a mozgásfejlődés természetes lépcsőfokainak követését, az életkornak megfelelő mozgáskészségek elsajátítását, a téri tájékozódás fejlesztését, a testséma kialakítását, a ritmusérzék fejlesztést, s mindeközben a figyelem, emlékezet, gondolkodás fejlesztését.

Fejlesztő felkészítés

A közoktatásról szóló törvény alapján, amennyiben a gyermek tankötelezettségét fogyatékossága miatt nem tudja teljesíteni, attól az évtől, amelyben az ötödik életévét betölti, az óvodai nevelési év első napjától kezdődően a fejlődését biztosító fejlesztő felkészítésben vesz részt (képzési kötelezettség).
A „Maci” Alapítványi Óvoda, Fejlesztő Iskola és Egységes Pedagógiai Szakszolgálat részt vesz képzési kötelezett gyermekek ambuláns formában történő fejlesztő felkészítésének megszervezésében. A fejlesztő felkészítés keretében végzett rehabilitációs foglalkozások tartalmát az illetékes szakértői bizottság szakértői véleménye határozza meg.
A fejlesztő felkészítés keretében komplex gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai, tiflopedagógaiai (látássérült), szurdopedagógiai (hallássérült), logopédiai fejlesztés és lovasterápiás foglalkozások valósulhatnak meg.